Czabán Általános iskola
Kerékpáros tábor a Balaton körül

Kerékpáros Balaton kerülő túra

2013.október 10-13.

1.nap, október 10.csütörtök

Reggel 6 óra 45-kor gyülekezett kis csapatunk iskolánk belső udvarán. Csomagjainkat a kísérő kisbuszunkba pakoltuk,majd „csatasorba rendeződve”elindultunk kerékpárjainkon a Déli pályaudvarra. Kényelmes tempóban tekertünk szép fővárosunkat átszelő kerékpáros utakon. Sajnos a budai oldalon haladva (a Kacsa utcában)az egyik kísérő pedagógusunk nekiment a járdát kettéválasztó vasoszlopnak,súlyos lábtörést szenvedett. (Rohamkocsi szállította a Szent János Kórházba,ahol még aznap éjjel megműtötték).

A baleset nagyon felzaklatott minket ,de folytatnunk kellett utunkat,mert a vonat menetrend szerint indult.

Bevagoníroztunk a Nagykanizsa felé induló vonatra,majd a csapatvezető a kísérő kisbusszal visszament a Szent János kórházba,hogy megtudja Zsuzsa nénivel mi történt.

A csapat Siófokon szállt le a vonatról,amely település kiinduló-és majdan végpontja volt a Balatont kerülő túránknak. Borult,komor időben kezdtük meg utunkat a Balaton keleti medencéjének megkerülésével. Útközben örömmel láttuk a balatoni kerékpáros körúton elhelyezett pihenőket,vízvételi pontokat stb.

Az idő szorításában haladtunk a tihanyi szállásunk felé. A legfiatalabbakat,illetve az elfáradókat a kisbusz bevitte a szálláshelyünkre,míg a „kemény mag” rendületlenül tekert.

Első esténket a Tetőtér Panzió és Pedagógus Szállóban, kulturált szálláshelyen töltöttük. Vacsoránkat és a másnapi reggelit az igen hangulatos Ózon panzió éttermében fogyasztottuk el. (Az étterem kb.800 méterre volt a szálláshelyünktől.)

Az első napi összteljesítményünk: 76  km

2.nap, október 11.péntek

A reggelit követően összepakoltuk dolgainkat,majd lesétáltunk a tihanyi belső tóhoz. Fenséges látvány volt maga  a tó,illetve  fölé magasodó apátsági templom. Feltekertünk a templomhoz,majd bementünk a látogatóközpontba.

Érdekes és tanulságos volt a bencések életéről szóló rövidfilm megtekintése,ami után átsétáltunk a templomba,illetve megnéztük az altemplomot I.András királyunk síremlékével. Szemet gyönyörködtető volt a bencések történetét bemutató kiállítás is!

Tihanytól elköszönve indultunk tovább második napi célállomásunk, Keszthely felé. Alig hagytuk el a tihanyi félszigetet,amikor eleredt az eső,ezért kerékpárjainkkal behúzódtunk az aszófői vasútállomás fedett teraszára,ahol elfogyasztottuk a magunkkal hozott hideg ebédcsomagjainkat. Amint elállt az eső folytattuk utunkat az északi part kacskaringós útjain.

Zánkán pihenőt tartottunk a gyermektábornál,egyúttal megnéztük a haditechnikai kiállítást. Kortól és nemtől függetlenül mindenkinek  tetszett a harci helikopterek,harckocsik és egyéb katonai szállítóeszközök,rakéták látványa.

Utunkat ismételten meg kellett szakítani az eleredő eső miatt,ezért behúzódtunk a badacsonytomaji vasútállomás teraszára. Az „égi áldás”elvonultáig pontszerző ügyességi versenyekkel múlattuk az időt. Az első beszálló csoportrész innen már a kísérő kisbusszal ment tovább. Igencsak késő délutánba fordult az idő,mikor elindulhattunk ismét.Szépen művelt szőlőültetvények alatt,a Balatontól távolabb vezetett utunk,a Badacsony oldalában. Az égbolt szürkén,a tó acélos kékséggel figyelte csapatunkat. Kisbuszunk előrement,hogy feltérképezze keszthelyi szállásunkat,miközben tekertünk célunk felé. A második csapatrész a szigligeti vár alatt ült be a Ford Transitba,mivelhogy újra eleredt az eső. Az eső ellen legjobban védettek folytatták tovább. Sajnos nemcsak a szakadatlanul zuhogó eső,de az időközben leszálló este is nehezítette a céltelepülés elérését,ezért Balatonederics határában a harmadik egységet is felvette a kisbusz.(Mindössze 14 km hiányzott a célállomás eléréséhez…)

Keszthelyen az Ambient Vendégházban volt a szállásunk és az étkezésünk. Az időjárás viszontagságaitól és a megtett úttól fáradtan vonultunk éji nyugovóra.

A második napi teljesítményünk: 59 km

3.nap,október 12.szombat

Végre-végre napsütésre ébredtünk!Első programként megnéztük a Festetics kastély gyönyörű parkját,ahol egy kis szlalom versenyt is rendeztünk,majd felkerestük a vadászati kiállítást,ahol kontinensek szerinti elrendezéssel láthattuk a kitömött vadakat,szárnyasokat stb.(több állatvédőnknek ez nem volt „ínyére”).A két leghíresebb magyar vadász : Széchenyi Zsigmond és Kittenberger Kálmán külön emlékszobát is kapott.

Osztatlan-és egyértelmű sikert aratott a csoport minden tagja számára a vasútmodell kiállítás,ahol a magyar,osztrák,német és svájci vasutak élethű másai terepasztalokon futottak egy hatalmas teremben. Volt itt hegyvidéki,városi,erdei,nyári és téli környezet. A szerelvények számítógépes irányítással mozogtak az óriási terepasztalokon.

Keszthely központjában szüreti vásár volt,ahol mi is nézelődtünk,majd tovahaladtunk Fonyód felé. Gyönyörű napsütésben,szinte nyárias melegben tekertünk,ami az előző két esős nap után igencsak felemelő volt!A balatonberényi strandon álltunk meg ebédelni. Hattyúk és vadkacsák ringatóztak a tavon, a távolban pedig vitorlások cirkáltak…

Fonyódra érve a strandon egyéni terepversenyt bonyolítottunk le,miközben „felderítőink”a szállásadónkkal vették fel a kapcsolatot.

Utolsó szállásunk a Hotel Balaton vendégháza volt,amely közvetlenül a főút  és a tópart között terült el. Vacsoránkat és a másnapi reggelit a hotel éttermében szervírozták fel nekünk. Házigazdánk igen szívélyesen látta el vendéglátói szerepét.(a gyerekek jégkrémet,a felnőttek finom „tüzes vizet”kaptak, gratisz).

A harmadik napi teljesítményünk: 37 km

4.nap,október 13.vasárnap

Ismét ragyogó napsütésre ébredtünk,ami felvillanyozta a csapatot. A  bőséges svédasztalos reggelit követően vendéglátónk megmutatta a hotel tetején lévő forgótornyot,ahonnan meseszép kilátás nyílt a tájra.

Fonyódról nyárias melegben bringáztunk tovább. Az egyik pihenőnknél megtartottuk a „ketten három kerékkel”csapatvetélkedőnket,majd Balatonszárszón  lezajlott a táborzáró eredményhirdetés,ahol ki-ki teljesítménye,fegyelme és figyelme révén szerzett négy napi összpontszáma alapján bronz-,ezüst-,illetve aranyérmet vehetett át egy Czabán DSE-s jutalompóló,illetve kisebb tárgyjutalmak kíséretében.

Indulásunk előtt megnéztük a József Attilának emléket állító ötletes kompozíciót is.

Kényelmes tempóban értünk vissza Siófokra,igaz egy defekt miatt az utolsó néhány 100 métert toltunk bringáinkat,így értük el a vasútállomást.

Rutinosan pakoltuk fel kerékpárjainkat az érkező vonatra,amely este 8 előtt ért be a Keleti pályaudvarra.

A másnapi iskolára és a sötét estére tekintettel a tanulókat BKV busszal,a kerékpárokat kisbusszal vittük a Czabán iskolához,ahol már vártak bennünket a szülők.

A negyedik napi teljesítményünk:52  km

Összegzés:

A szinte az induláskor bekövetkezett súlyos baleset beárnyékolta a túránkat. Az elmúlt 15 év alatt - amióta kerékpáros túrákat szervezünk- ilyen súlyos baleset még nem fordult elő. Sajnos még a legrutinosabb kerékpárossal (amilyen Zsuzsa néni is)előfordulnak hasonló estek. Jobbulást kívánunk Neki,és visszavárjuk a következő túránkra!

A rossz előjel ellenére sikerült megvalósítani a tervezett kerülést.(A Keszthely előtt kimaradó néhány kilométer megtételét objektív körülmények akadályozták meg).

Szerencsére a 7 defekt és a kisebb-nagyobb szerelések,fék-és váltóbeállítások mellett más rendkívüli esemény nem történt.Az időjárás kezdetben nem fogadott kegyeibe,de a 3.és a 4. nap már napos és meleg volt.

Külön kihívást jelentett,hogy minden nap új szállásra kellett érnünk,ezért folyamatosan csomagolni,készülődni kellett. A csapat legfiatalabb tagjai is ügyesen oldották meg ezt a feladatot.

Október közepén szinte teljesen elnéptelenedett Balaton parton,üres utcákon és utakon haladtunk. A máskor oly népes tópart most a békés,meghitt arcát mutatta.

A résztvevő 20 fő (15 tanuló és 5 fő kísérő) számára felejthetetlen élményt jelentett a túra.

Köszönetet szeretnénk mondani László Tamás polgármester úrnak a túratábor támogatásáért,mely nélkül az nem valósulhatott volna meg.

Köszönjük Bene Attila műszaki igazgató úrnak,hogy a GMK kölcsönadta Ford Transit kisbuszát,mely nélkül bele sem kezdhettünk volna a túránkba.